Bir Parçam Hala Uçar – Children of Men

Alfonso Cuaron’un “Children of Men” filmi son dönemde izlediğim en iyi filmlerden biri oldu.

Filmin kilit sahnesi daha önceden bir kaydırma planıyla politik karikatürist olduğunu öğrendiğimiz Michael Caine’in oynadığı Jasper karakterinin önce sağ elinden vurulup, hemen arkasından öldürüldüğü sahne. Hamile kadının peşinde olan grubun liderinin bir sanatçının (eğer solak değilse) eserlerini çizmekte kullanmış olduğu eli vurması tesadüfi değil. Çünkü film görünürde olduğu gibi doğurganlıkla değil, doğurganlığın da metonomik bir bağla ilişkili olduğu üretkenlikle ilgili. Zaten Alfonso Cuaron anlatımını metaforlardan çok metonomiye ve sinemada metonomik bağ kurmanın kemikleşmiş metotlarından olan kamera hareketi üzerine kuruyor. Örneğin daha önce dedediğim gibi Jasper ve karısının mesleklerini öğrendiğimiz kaydırma planı sonradan bu karakterin elinden vurulması ve bunun hemen öncesinde vurulacak olduğu elinin bir parmağını öperek katatonik karısının dudağına koymasıyla anlamlanıyor. Yani bu el bu meslek erbabının yaşamı boyunca eserlerini vermesi için aracı olmanın yanı sıra katatonik olan eşiyle gerçekleştirdiği en temel cinsel içerikli sıvı paylaşımının da ajanı oluyor.

Biri filmin ortalarında, arabanın içinde gerçekleşen; diğeri ise filmin sonunda görülen iki uzun plan sekans da bu okumaya kamera hareketinin içerisi-dışarısı ilişkisi kurma işlevi üzerinden bağlanıyorlar. Arabadaki takip sahnesinde dışarıdaki “terörist” grupla içerideki “terörist” grup arasındaki iletişim-sizlik (sonuçta dışarıdaki gürültücü tayfanın hangi fikrin, davanın, ya da deli yeni çağ dininin inananları olduğunu bile bilmediğimiz gibi, ilerideki bir bölümde Julian karakterini vuran motosikletli adamların aslında aracın “içindeki” birinin adamları olduğunu öğreniyoruz) film boyunca karşılaştığımız tüm karakterlerin kolektif bir “writers block”taymışçasına mesleki inzivada oluşlarını gerekçelendirir gibi bir noktada duruyor. İçerisi ve dışarısı arasında umutla yıkılması beklenen bir başka bağlamlardalık var. Kapıyı açıp, dışarı çıkmak; ya da dışarıdakini içeri buyur etmekle gerçekleşebilecek basit bir mayalanmanın eksikliği söz konusu. Ve bu eksikliğin altını içerisi-dışarısı ayrımını belirginleştirmeye yarayan üçyüzaltmış derecelik tekrarlayan turlardan oluşan bir kamera hareketi çiziyor.

About Rafızi


2 responses to “Bir Parçam Hala Uçar – Children of Men

  • alternational

    I’ll right away grasp your rss feed as I can’t find your email subscription link or newsletter service. Do you’ve any? Please permit me understand so that I may subscribe. Thanks.

    • Rafızi

      I’ve been running this blog since 2008 but I’m still so ignorant about rss and newsletter services. Probably I don’t have any of them.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: