Kardeşimsin… – Senki

Yağmurdan Önce “Pred Dozhdot” (1994) filmiyle tanınan Milcho Manchevski’nin Gölgeler “Senki” (2007) adlı son filmine gittim. Filmde Lazar diye bir adam var.

Lazar ölüleri tam da ölülerin menzili dışında birşeyle onurlandırıyor. Tam anlamıyla yaşayanların erişiminde olan ve tam anlamıyla “bize” ait olan şey yemek. Zaten yönetmenin demek istediği ve filmin anlatımının bu kadar yemek üzerinden dönmesinin nedeni de bu. Yaşlı kadın Lazar’a senin olmayanı geri ver diyor. Ama yönetmen “Asıl senin olanı ver…” demekte. Zaten Lazar filmdeki ölülerden birinin de belirttiği gibi İncil’deki Lazarus’la hem isimsel olarak, hem de ölümden dönmesiyle benzeşiyor. Ölümden dönme meselesi daha önce de pek çok filmde kullanıldığı gibi ötekiyle empati kurma anlamıyla kullanılmış bir öge. Yani Lazar’ın öteki tarafa olan yolu şöyle bir yarılamış olması sayesinde ne kendisi diğer taraf için tam anlamıyla bir öteki, ne de onları tam anlamıyla ötekileştiriyor.

Dediğim gibi film boyunca en çok vurgulanan prop yemek. Bir kere cinsellik ve yemek arasında kör göze parmak düzeyinde bir geçişimlilik var. Menka’nın Lazar’a oral yoldan hallenmeden önce birbirlerine tatlı yedirmeleri, Menka’nın Lazar’ın penisine yer açmak için ağzından çıkardığı cikleti sonradan Lazar’ın ağzına atması, ve köy evindeki her sevişmelerinde ocaktaki biberlerin yanması bu geçişimliliği yaratan anlar. Lazar’ın öteki tarafa olan yolculuğunun yanısıra gıdaların iki grup arasındaki geçişleri de iki taraf arasındaki geçişliliği vurgulayan bir detay.

Lazar, kendi bilgi derinliği sekansları olarak da okunabilecek olan tünel sahnelerinde tünelin ucuna hiç bir zaman varmıyor. Ama Kazadan sonra yaşamına giren ölüler onun bilgi derinliğine tam entegre oluyorlar hatta yaşadığı binaya taşınıyorlar. Böylece yönetmen ölülerin varlığının ötekiyle entegre olma anlamını sinemada çok katlı evlerin bilinçaltını betimleme işlevleriyle de destekliyor. Lazar ölülerle komşu. Ama kendi ailesiyle görüşebilmek için Gerasim’in sürücülüğüne ihtiyacı oluyor. Hem filmin başında ailesinin yanından ayrılırken, hem de ilerleyen bölümlerde tekrar ailesinin yanına giderken su kenarından geçtikleri uzunca bir yolculuğa çıkıyorlar. Yani Gerasim yine belirgin bir Kharon figürü. Zaten Gerasim işsiz. Böylece de altı çizildiği şekilde tek işi insanları su kenarından geçirmek. Ve yine bu nedenle Lazar ve ailesiyle ayrışmasını sağlayacak şekilde bir “Beyaz Makedon” değil.

Bu arada insanın az sevdiği filmi okuması ne zahmetliymiş be hafız.

About Rafızi


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: