Tanrı’yı Uzatır mısın Hayatım? – Megamind

Yunan şehir devletlerinde, o şehir devletinde tapınılan tanrı hangisiyse onun büyük boy bir heykeli yapılır, ve bu heykel gündoğumuyla birlikte cepheden aydınlanması ve şehre gelen yabancıların onu tüm görkemiyle görmesi için doğuya bakacak şekilde dikilirmiş. Bu filmdeki Metroman Müzesi’nin önüne dikilen devasa Metroman heykeli de Metro City’nin tanrı figürü. Metroman (Brad Pitt) elbette sadece mitolojik bir tanrı değil, açık bir İsa figürü. Öncelikle biz, Megamind’ınkileri görüyor olmamızın aksine annesini babasını görmüyor yani kökenlerine dair bilgilendirilmiyoruz. Bir babası yok. Düştüğü evdeki, uçuşuna bile kayıtsız kalan babanın işlevsizliği de bunu destekliyor. Doğduğu gibi mucizelerine tanık oluyoruz. Üvey annesini uçuruyor, mısırı patlatıyor (yani ekinleri olgunlaştırıyor), suda yürüyor, kendi ibadethanesi olan Metroman müzesinin açılış gününde ölüp (günahlarımız için) yeniden doğuyor. Metroman’in deccali olan Megamind’ınsa (Will Ferrell) nereden geldiği belli. Metroman gibi kaynağı belli olmayan güçleri yok. Yani hiçbir biliminsanının yapamadığı gibi o da mucize vaadedemiyor. Zaten bu nedenle taraftar bulamıyor. Tek taraftarı, yardakçısı olan, konuşan bir balık. Yani evrilmiş bir hayvan.

Filmin bir bilgisayar animasyonu oluşuysa epey manidar. Bilgisayar grafiği de sonuçta çizim. Ama elle çizilen klasik animasyon tekniğinden farklı olarak, ön çalışma sürecini saymazsak, kamerayı üretim sürecinden neredeyse tamamen çıkarıyor. Klasik çizgi ya da stop-motion animasyonunda elle çizilen çizimler ya da şekil verilen modeller, her kare için birer kez fotoğraflanır. Yani kaydedilir. Bu fotoğrafların art arda oynatılmasıyla da hareketli görüntü elde edilir. Buradaysa film çizildiği ortamda, yani bilgisayarda canlandırılıp ardından gösterimden önce peliküle basılıyor. Bu, üç şekilde işimize yarıyor:

  1. Kamerayı prodüksiyon aşamasından çekmekle hakikatle aramızdaki bazı gereksiz aşamaları ortadan kaldırmış, yani prodüksiyonu “Occam’ın Usturası”na uydurmuş oluyoruz. Yani bu algıya göre animasyon, canlı devinimden (ben “live action”ı böyle çevirmeyi tercih ettim) daha hakikatli bir noktada duruyor.
  2. Kameranın olmaması nesil kaybını da neredeyse ortadan kaldırıyor. Filmin, ortamdan ortama aktarılması sırasında gerçekleşen veri kaybına, yani detay ve çözünürlük kaybı ve kare düşüşlerine nesil kaybı denir. Bilgisayar animasyonundaysa belki de tek nesil kaybı, filmin gösterilmesi için gösterim kopyalarının basılması sırasında gerçekleşiyor. Bu da bir numaralı işlevle ilintili olarak, ara aşamaları azaltıyor ve hakikatle aramızdaki mesafeyi kısaltıyor.
  3. Tanrının, kameraların olduğu çağda hiçbir mucize gerçekleştirmediğine göre, bu filmdeki Metroman’in mucizelerinin de kamera kaydı olmaması daha nizami bir tanrısallık olacaktır.

“Megamind”, bilim ve din ayrımına giden filmler içinde çok ayrıksı ya da taze bir noktada durmuyor. Bunu, İsa figürünü pek yaratıcı kullanmıyor olmasından anlayabiliyoruz. Fakat, ateist film külliyatının animasyon kanadına yerleşirken, asgari anlatımsallık kredisini de hakkıyla dolduruyor. Aren Perdeci, kendisiyle bir sohbetim sırasında, filmin anlatımsallığa boğulmaması, ama öyküye eşlik eden bir şifre barındırması gerektiğini düşündüğünü söylemişti. Ben anlatımsallığın dozunda olması gerektiği konusunda kendisine katılmamakla birlikte, bir filmin en azından onun sözünü ettiği nüveye sahip olması gerektiğine inanıyorum.“Megamind”sa bir yandan öyküsünü anlatırken, öbür yandan şifresini sunma işini iyi kotarıyor.

 

About Rafızi


4 responses to “Tanrı’yı Uzatır mısın Hayatım? – Megamind

  • osman

    manyak mısın sen abi? kafayı mı yedin

  • yasiniko

    tabii..bu şekilde düşünmek mümkün ama yapımcıların bu şekilde düşündüğünü sanmıyorum.İstersek aynı formları istediğimiz filme uydurabiliriz.Ayrıca konuyu bir sonuca bağlamamışsınız gibi geldi,evet bir tarafta isa diğer tarafta deccal var,ee?

    • Büvelek

      Muhtemelen akıllarından geçmemiştir ama zaten okumalarımız da doğru olmak zorunda değil. Yanlış okuma yapmakta yanlış hiçbir şey yok. Çoğu zaman daha heyecan verici bile oluyorlar.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: