Ölene Kadar On Yedi Litre – Spider-Man Sinema Uyarlamaları Üstüne

Spider Man filmlerinde Peter Parker’ın örümcek sokmasından sonra yaşadığı değişimin ergenlik değişimlerini simgelediği hep konuşulur. Ama bunun tek başına film ve çizgi romanları hakkıyla anlamlandıramadığını, Örümcek Adam evreninin rekabet halindeki ergenle orta yaşlının, erkek ergenliğiyle andropozun kontrastının öyküsü olduğunu en yeni Örümcek Adam filmi olan “The Amazing Spider Man”i izleyince anladım. İlk iki filmde de, en son izlediğimiz uyarlamada da dönemsel bir kriz geçirmekte olan sadece Peter Parker (Tobey Maguire-Andrew Garfield) değil. “Spider-Man”de Norman Osborn (Willem Dafoe), “Spider-Man 2″de Dr. Otto Octavius (Alfred Molina), orta yaş krizindeki bilimcilerdiler ve neredeyse Peter Parker kadar keskin bedensel dönüşümler geçiriyorlardı. Aklıma gelen olası işlevler şu ikisi:

  • Bu iki evrenin altı çizilerek, Spider-Man anlatısının, bu ikisinin arasında kalan, “hayat gailesi” evresine dair olduğu imleniyor. Zaten Örümcek Adam da tüm süper kahramanlar içinde belki de en çok geçim sıkıntısı yaşayan olmasıyla tanınır.
  • Orta yaş dönüşümlerinin ergenlik dönüşümleriyle arasında zıtlıktansa süreklilik ilişkisi kurulmak isteniyor ve bu amaçla kudretli ihtiyarlar resmediliyor. Çünkü Zeki Demirkubuz’un ekşi sözlük tarafından düzenlenen “Yeraltı” zirvesinde de dediği gibi, istikrarlı bir kötüleme de tekamüldür.

Ki bu adamların ikisi de Peter için birer baba figürüdür, yitirdiği babasını ikame eden, kaybettiği amcasını ikame ederler. Ve evet, Örümcek Adam evrenindeki odipal çelişki, Örümcek Adam’ı bir türlü, kendisini de öldür allah kadrolu etmediği Peter’ın aklındaki gibi sunmayan, yani yine evladını bağrına basmayan gazete patronu J. Jonah Jameson’ın (J.K.Simmons) da varlığı eklenince bir önceki cümle kadar çetrefilli ve girift hale gelir.

Ben zaten bu ergenlik dönüşümleri alegorisi nedeniyle ağ kartuşlarının yerini Peter’ın bedeninde ürettiği organik ağın almış olmasının doğru karar olduğuna ve yeni filmde kartuşa geri dönülmüş olmasının filmi geri götüren bir aslına sadakat ilkelliği olduğuna inananlardandım. Zaten bu “eserin aslına sadakat” yandaşlığını da hiçbir zaman sevmemişimdir. Peter’ın bedeninden tam da bu dönüşüm sürecinde çıkmaya başlayan ve Peter’ın acemilikle etrafa saçtığı beyaz ve yapışkan salgı ile Peter’ın bu salgıyla etrafı karıştırdığı yemekhaneden apar topar kaçışı, elbette ergenlikle bastıran mastürbasyon suçluluğunun eğretilemesiydi ve çok iyi fikirdi. Kendi şirketinden kovulan Norman Osborn, ilacıyla gençlik bulup emekliliğinde azıyor, karıyı gömen Otto’ysa vakit kaybetmeden Peter’ın manitaya halleniyordu. Zaten üçüncü filmin serinin en zayıfı olmasının nedeni de bence bu baba oğul çelişkisinin yerini Peter Parker, Eddie Brock (Topher Grace), Harry Osborn (James Franco) üçgenindeki ergen kavgasının almış olmasıydı.

İşte yeni filmde de ilk iki filmdeki şey oluyor ve her ne kadar ağ kartuşlarına geri dönülmüş olması bence filmin yumuşak karnıysa da yönetmenin önceki filmleri doğru okumuş olduğunu, Peter’ın karşısına yine baba figürü niteliğinde bir bilimci olan Dr. Curt Connors’ın (Rhys Ifans) çıkmasından anlıyoruz. Az önce de değindiğim gibi serinin hiçbir filminde Peter, aynı anda iki baba figürüne sahip olamıyor. Bir baba yerini bırakmadan Peter yeni bir baba edinemiyor. Baba gitmeden Ben amca gelmiyor, Ben amca ölmeden Osborn ya da Connors Peter’ı sahiplenemiyor, Osborn ölmeden Octavius devreye girmiyor. Ve bu karakterlerin hepsinin ölümü ya da mahvında Peter’ın rolü var. Trajik, pek insanca. Sanki dersin ki Peter Parker, yeni babalar evlat edinmek üzere kasıtlı ama bilinçsiz bir baba katli döngüsüne girmiş. Bir nevi tersine karadul. Karadul? Bu bir örümcek türü değil miydi?

About Rafızi


4 responses to “Ölene Kadar On Yedi Litre – Spider-Man Sinema Uyarlamaları Üstüne

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: